Example of Section Blog layout (FAQ section)

Życie codzienne

Czynności życia codziennego

1. Pisanie - pomocne może okazać się:

  • poliniowanie kartki (ale zbyt gruba liniatura utrudnia potem odczytanie tekstu);
  • pisanie większymi lub drukowanymi literami;
  • zastosowanie ciemno piszącego długopisu lub pisaka w kolorze innym liniatura;
  • pisanie bez ozdobników i wymyślnych łączeń;
  • wykorzystanie odpowiednich pomocy optycznych;
  • przyczepienie do kartki ciemnego szablonu z kartonu z otworami na pojedyncze litery;
  • odpowiednie oświetlenie.


2. Przy czytaniu można wykorzystać:

  • pomoce optyczne - okulary, lupy;
  • teksty pisane większą czcionką na matowym papierze;
  • powiększanie tekstu na ksero;
  • folie plastikowe lub okulary filtrowe dla poprawienia kontrastu tekstu;
  • dodatkowe oświetlenie;
  • stosowanie regulowanej podkładki pod książkę;
  • czytanie na brzuchu;
  • podłożenie czarnego kartonu pod czytaną stronę, gdy przebija druk z następnych stron przez cienkie kartki (dolną część można przełożyć na wierzch dla ułatwienia trzymania się w linijce);
  • zakreślacze, kolorowe spinacze do zaznaczania ważnych miejsc w tekście;
  • szablon z ciemnego kartonu z poziomym okienkiem na linijkę tekstu (ułatwia utrzymanie się w wierszu, pomaga przy światłowstręcie);
  • przesuwanie tekstu przed nieruchomą głową.



3. Oglądanie telewizji:

  • oświetlenie pomieszczenia;
  • zmniejszenie odległości;
  • zmiana kąta patrzenia;
  • unikanie blasku słonecznego;
  • odpowiednie wyregulowanie odbiornika (kontrast, jasność, nasycenie barw).


4. Gry i zabawy:

  • przykrycie wzorzystego dywanu lub wykładziny jednolitym prześcieradłem czy obrusem (ułatwi do zauważenie zabawek, pozbieranie drobnych klocków czy koralików);
  • większe klocki i puzzle;
  • wyraźnie oznaczone domino, karty do gry, plansze do gier;
  • większe kostki i pionki;
  • krzyżówki i łamigłówki pisane większą czcionką;
  • duże kartki do malowania i przybory plastyczne (pędzle, kredki, flamastry).


5. Poruszanie się:

  • chodzenie w okularach filtrowych i czapkach z daszkiem;
  • problemy ze spostrzeganiem schodów kamiennych na zewnątrz lub wyłożonych wykładziną w budynkach
  • zwracanie uwagi na charakterystyczne szczegóły (fryzura, chód, sylwetka) w celu rozpoznawanie osób;
  • rozpoznawanie sklepów i budynków z oddali po wyraźnych cechach (układ okien, rodzaj wejścia, wysokość).



6. Telefonowanie:

  • powiększone cyfry na klawiszach lub kontrastowa tarcza z wyraźnymi cyframi (oznakowanie samoprzylepnymi paskami, lakierem do paznokci), oznaczenie środkowego klawisza z cyfrą 5 dla ułatwienia odnajdywania pozostałych cyfr;
  • odpowiednie oświetlenie;
  • stabilność aparatu telefonicznego, użycie podkładki antypoślizgowej;
  • odpowiedni rodzaj aparatu (z tarczą, przyciski, aparat bezprzewodowy);
  • przydatna funkcja programowania często używanych numerów - ich wybranie poprzez przyciśnięcie jednego klawisza.


7. Notowanie (numeru telefonu, adresu, krótkiej informacji)

  • wyznaczone stałe miejsce na notes, czyste kartki i długopis lub ołówek;
  • zapisywanie ciemnym pismem, drukowanymi literami, aby móc łatwiej odczytać;
  • wykorzystanie pomocy optycznych i odpowiedniego oświetlenia;
  • stosowanie kontrastu ? np. biała kartka na ciemnej podkładce leżącej na jasnym blacie.


8. Otwieranie kluczem drzwi wejściowych:

  • wybór odpowiedniego klucza - segregowanie kluczy (niezbędne codziennie i rzadziej używane) oraz ich wyraźne oznaczenie (kolorowy breloczek zaczepione do poszczególnych kluczy);
  • lokalizacja dziurki od klucza ? wymacanie palcem jednej ręki;
  • prawidłowe włożenie odpowiednio ustawionego klucza do zamka drugą ręką - oznakowanie strony, którą wkładamy klucz (przyklejony plaster, kropelka lakieru do paznokci lub wypukła farba);
  • przydatne dodatkowe oświetlenie ? latarka kieszonkowa.



9. Pieniądze ? zakupy:

  • nauczenie się rozróżniania nominałów banknotów lub układanie ich nominałami w różnych przegródkach, kopertach czy kieszeniach;
  • rozróżnianie bilonu po wielkości monet albo charakterystycznych rąbkach lub posegregowanie w specjalnych kasetkach na bilon lub oznaczonych pudełeczkach;
  • zabieranie na zakupy tylko niezbędnej kwoty.